Side 1 af 1
ligning
: 28 aug 2023, 17:59
af Juli34
Hej nogle der kan hjælpe med b) forstår godt a)
I en skihop-konkurrence får deltagerne blandt andet point for hoppets længde. på en bestemt bakke beregner man en skihoppers længde point y for et hop på x meter ved formlen
y = 1,8x * (x - 90) + 60 , 50 < x < 150.
a) hvor mange længdepoint giver et hop på 100 meter?
ved konkurrencen hopper thomas 10 meter længere end Andreas.
b) hvor mange flere længdepoint får Thomas end Andreas?
Re: ligning
: 28 aug 2023, 20:03
af ringstedLC
b) kan ikke umiddelbart besvares med et antal point
Mon ikke du har skrevet pointformlen med mindst én tastefejl?
Re: ligning
: 29 aug 2023, 00:07
af JensSkakN
Der er i hvert fald det mærkelige ved formlen, at man for spring under 89.6 m får en negativ værdi for y.
Det formelle svar på spm. b er \(\Delta y=36x-1440\), så RingstedLC har ret i, at svaret afhænger af, hvor langt Andreas springer \((x)\).
Man får fornemmelsen af, at opgaven er konstrueret af en gruppe elever.
Hvis det skulle være tilfældet, er jeg uenig i den pædagogiske ide i det projekt.
Det kunne være underforstået, at det er Andreas, der springer 100 m.
Re: ligning
: 29 aug 2023, 15:31
af Juli34
Hej nogle der kan hjælpe med b) forstår godt a)
Have lavet en taste fejl, have sat et x for meget ind.
I en skihop-konkurrence får deltagerne blandt andet point for hoppets længde. på en bestemt bakke beregner man en skihoppers længde point y for et hop på x meter ved formlen
y = 1,8 * (x - 90) + 60 , 50 < x < 150.
a) hvor mange længdepoint giver et hop på 100 meter?
ved konkurrencen hopper thomas 10 meter længere end Andreas.
b) hvor mange flere længdepoint får Thomas end Andreas?
Re: ligning
: 29 aug 2023, 22:49
af ringstedLC
Forskel, y_T - y_A:
1.8 * (x - 90 + 10) + 60
- (1.8 * (x - 90) + 60)
= 1.8 * 10
Re: ligning
: 19 dec 2023, 13:23
af TammyWarden
JensSkakN skrev: ↑29 aug 2023, 00:07
Der er i hvert fald det mærkelige ved formlen, at man for spring under 89.6 m får en negativ værdi for y.
Det formelle svar på spm. b er
\(\Delta y=36x-1440\), så RingstedLC har ret i, at svaret afhænger af, hvor langt Andreas springer
\((x)\).
Man får fornemmelsen af, at opgaven er konstrueret af en gruppe elever.
casinoudenomrofus.org
Hvis det skulle være tilfældet, er jeg uenig i den pædagogiske ide i det projekt.
Det kunne være underforstået, at det er Andreas, der springer 100 m.
I dag hjalp du mig meget i eksamen.