Opgave 2 (med CAS)
Om trekant ABC oplyses at ∠A =30°, |AC|= 40 og arealet af trekanten er 100.
a) Beregn længden af siden C
b) Beregn ∠C
er i tvivl, hvordan det skal beregnes er der nogen der kan hjælpe? så mange tak :)
Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Beregn c
Beregn c
- Vedhæftede filer
-
- 20200426_212718.jpg (662.56 KiB) Vist 4851 gange
Re: Beregn c
Det du ALTID gør er at gøre et eller andet!!!! Du løser ikke opgaver ved at se på dem
I dette tilfælde har du Arealet og det er jo en 1/2 højde og en grundlinje. Grundlinjen b er den eneste du har så \(1/2 h_b * AC = 100\)
Højden kan så findes \(h_b = 2*100/ 40 = 5\)
hvad kan man nu bruge det til?
Højden deler b linjen i to dele, lad os kalde det tæt på A for x og resten er så 40-x . VI kan se at c*sin(A) = \(h_b\) så c = 5/sin(A)
Det er lige til at regne ud. For den større trekant ved C er tan(C) = \(h_b/(40-x)\)
resten kan du nok selv. du regner x ud først.
I dette tilfælde har du Arealet og det er jo en 1/2 højde og en grundlinje. Grundlinjen b er den eneste du har så \(1/2 h_b * AC = 100\)
Højden kan så findes \(h_b = 2*100/ 40 = 5\)
hvad kan man nu bruge det til?
Højden deler b linjen i to dele, lad os kalde det tæt på A for x og resten er så 40-x . VI kan se at c*sin(A) = \(h_b\) så c = 5/sin(A)
Det er lige til at regne ud. For den større trekant ved C er tan(C) = \(h_b/(40-x)\)
resten kan du nok selv. du regner x ud først.
Re: Beregn c
SIKKE EN TONE!
Re: Beregn c
Prøv at huske, at vi er her for at hjælpe og vi kan kun hjælpe, hvis vi ved, hvor I står.
Hvis du fx. ved, at man beregner trekantens areal som halvdelen af grundlinjen gange højden, så skriv, at det ved du.
Tænk i så fald desuden, at du jo kender den ene grundlinje, nemlig b, så højden på b kan du finde og den bliver 5.
Mange elever tænker bare, at det her kan jeg ikke overskue til bunds, jeg må have hjælp. I stedet for at begynde med det man ved og så prøve at arbejde ud fra det.
Når man så har indset at højden er 5, er det i øvrigt langt nemmest at bruge \(\sin(\,C)\,=\frac{h}{c}\) og så bestemme \(c\) ud fra denne ligning.
Jeg håber, at du ikke fandt min tone arrig eller nedladende.
Hvis du fx. ved, at man beregner trekantens areal som halvdelen af grundlinjen gange højden, så skriv, at det ved du.
Tænk i så fald desuden, at du jo kender den ene grundlinje, nemlig b, så højden på b kan du finde og den bliver 5.
Mange elever tænker bare, at det her kan jeg ikke overskue til bunds, jeg må have hjælp. I stedet for at begynde med det man ved og så prøve at arbejde ud fra det.
Når man så har indset at højden er 5, er det i øvrigt langt nemmest at bruge \(\sin(\,C)\,=\frac{h}{c}\) og så bestemme \(c\) ud fra denne ligning.
Jeg håber, at du ikke fandt min tone arrig eller nedladende.
-
- Indlæg: 644
- Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05
Re: Beregn c
Du kunne bruge "½ appelsin"-formlen:
\(A=\frac{1}{2}\cdot ab\cdot \sin(\angle C) \\
\text{I opgaven}: \\
100=\frac{1}{2}\cdot 40c\cdot \sin(30^{\circ}) \\
c=\;?\)
\(A=\frac{1}{2}\cdot ab\cdot \sin(\angle C) \\
\text{I opgaven}: \\
100=\frac{1}{2}\cdot 40c\cdot \sin(30^{\circ}) \\
c=\;?\)