Når der spørges til toppunkt og rødder er det for hele parablen. Det andet giver ingen mening.
Du kan enten aflæse direkte på grafen eller beregne værdien med din \(a,\,b,\,c\) og \(x=0.32\)
Når du skal finde rødder og toppunkt kan du bruge de kendte formler
\(x=\frac {-b+\sqrt{b^2-4ac}}{2a}\) samt \(x=\frac {-b-\sqrt{b^2-4ac}}{2a}\) for rødderne
og \(\,\,\,x=\frac{-b}{2a}\) for toppunktet, hvor du bagefter beregner \(y\)
Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Parabler
Re: Parabler
Jeg har lige en kommentar til formuleringen af spm. 2b (altså ikke din besvarelse)
Det undrer mig, hvis der er tale om en egentlig eksamensopgave, og faktisk også, hvis det er en lærebogsforfatter, der har skrevet den.
Der står 'Tegn grafen. Marker toppunkt og rødder.'
Men grafen skal kun tegnes i sin Defintionsmængde, og så har den hverken toppunkt eller rødder (men den har et maksimum). Formuleringen inviterer i den grad eleven på glatis, at man ved en eksamensopgave vil beslutte at fx svaret ved 60 mm og 45% fedt skal godkendes.
Det undrer mig, hvis der er tale om en egentlig eksamensopgave, og faktisk også, hvis det er en lærebogsforfatter, der har skrevet den.
Der står 'Tegn grafen. Marker toppunkt og rødder.'
Men grafen skal kun tegnes i sin Defintionsmængde, og så har den hverken toppunkt eller rødder (men den har et maksimum). Formuleringen inviterer i den grad eleven på glatis, at man ved en eksamensopgave vil beslutte at fx svaret ved 60 mm og 45% fedt skal godkendes.