Hej
Er der nogle der kan hjælpe mig med opgave 4 som jeg har vedhæftet her.
Tak på forhånd:)
Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Andengradsligninger
Andengradsligninger
- Vedhæftede filer
-
- Aflevering 1 (1) (1).pdf
- (272.2 KiB) Downloadet 5027 gange
-
- Indlæg: 644
- Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05
Re: Andengradsligninger
(1) Se at 9 = 3^2. Brug kvadratsætningen om kvadratet på en toleddet størrelse,
Re: Andengradsligninger
Muligvis har du allerede fået den hjælp. du havde brug for. Men jeg føler mig ikke helt overbevist
Du skal bestemme \(a, b\), så \(x^2+6x+9=a^2+2ab+b^2\)
Det er ikke på forhånd givet, at dette er muligt. Man må prøve sig frem. Det er rimeligt at gætte på, \(x^2=a^2\)
Deraf følger, at \(a=x\). Man kunne også vælge \(a=-x\), men det viser sig, at det erder ingen grund til.
Den næste, man gætter, er at \(9=b^2\). Deraf følger at \(b=3\) eller \(b=-3\). Disse skal begge undersøges.
Tikl sidst må der gælde, at \(6x=2ab\). Dette viser, at kun \(b=3\) kan bruges.
Svaret bliver \(a= x\) og \(b=3\).
Formelt kunne man også have valgt \(a=-x\) og \(b=-3\), men jeg er ret sikker på, at det ønsker og forventer din lærer ikke.
Jeg kender efterhånden RingstedLC og gætter på, at han vil mene, at mit svar er alt for langt og omstændeligt, og at det forvirrer mere end det gavner. Vi er bare ikke helt enige.
Du skal bestemme \(a, b\), så \(x^2+6x+9=a^2+2ab+b^2\)
Det er ikke på forhånd givet, at dette er muligt. Man må prøve sig frem. Det er rimeligt at gætte på, \(x^2=a^2\)
Deraf følger, at \(a=x\). Man kunne også vælge \(a=-x\), men det viser sig, at det erder ingen grund til.
Den næste, man gætter, er at \(9=b^2\). Deraf følger at \(b=3\) eller \(b=-3\). Disse skal begge undersøges.
Tikl sidst må der gælde, at \(6x=2ab\). Dette viser, at kun \(b=3\) kan bruges.
Svaret bliver \(a= x\) og \(b=3\).
Formelt kunne man også have valgt \(a=-x\) og \(b=-3\), men jeg er ret sikker på, at det ønsker og forventer din lærer ikke.
Jeg kender efterhånden RingstedLC og gætter på, at han vil mene, at mit svar er alt for langt og omstændeligt, og at det forvirrer mere end det gavner. Vi er bare ikke helt enige.