Hej.
Jeg sidder og skal op til mundtligt matematik og har svært ved et spørgsmål. Det lyder således
"Bevis formlen for binomialfordeling ved hjælp af et eksempel. Forklar hvordan man anvender en binomialtest. "
Jeg har lavet mit bevis for binomialfordeling, men kan ikke finde ud af at koble Binomialtest på det.
Jeg kunne godt tænke mig, at få koblet både binomialfordeling og binomailtest sammen. Så tænkte om en af jer kunne hjælpe mig med det?..
Jeg tænkte på om jeg kunne lave en binomialtest udefra mit eksempel på binomialfordeling. I mit eksemel på binomialfordeling har jeg skrevet:
"En terning kastes 3 gange. Hvad er sandsynligheden for, at slå netop 2 sekere?"
Håber der er nogle af jer som forstår, hvad jeg har brug for hjælp til..
Mvh En forvirret gym elev
Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Binomialfordeling og Binomialtest
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 11 jun 2023, 11:48
Re: Binomialfordeling og Binomialtest
Du præciserer fint dit problem.
Jeg vil anbefale, at du ændrer din binomialfordelingsberegning til at slå terningen 10 gange og stadig spørger: Hvad er sandsynligheden for at få netop 2 seksere. Det er indlysende, at det kan lade sig gøre, at få ethvert resultat fra 0 seksere til 10 seksere. Men hvis vi får 10 seksere, vil vi nok lige kigge lidt nærmere på terningen og fx se, om der skulle stå 6 på alle 6 sider!
Man vedtager nu, at hvis man får et resultat, så sandsynligheden for netop dette resultat eller et, der virker endnu mere mærkeligt, er under en vis grænse, så er der grund til at blive mistænksom og tænke over, om det nu er en ægte terning. Grænsen sættes i gymnasiet ofte til 0.05. I andre sammenhænge vælger man 0.02 eller 0.0001, afhængig af sammenhængen. Bemærk at man ikke beviser at terningen er falsk, man får blot et resultat, som er meget usandsynligt, hvis terningen er ægte.
Jeg vil anbefale, at du ændrer din binomialfordelingsberegning til at slå terningen 10 gange og stadig spørger: Hvad er sandsynligheden for at få netop 2 seksere. Det er indlysende, at det kan lade sig gøre, at få ethvert resultat fra 0 seksere til 10 seksere. Men hvis vi får 10 seksere, vil vi nok lige kigge lidt nærmere på terningen og fx se, om der skulle stå 6 på alle 6 sider!
Man vedtager nu, at hvis man får et resultat, så sandsynligheden for netop dette resultat eller et, der virker endnu mere mærkeligt, er under en vis grænse, så er der grund til at blive mistænksom og tænke over, om det nu er en ægte terning. Grænsen sættes i gymnasiet ofte til 0.05. I andre sammenhænge vælger man 0.02 eller 0.0001, afhængig af sammenhængen. Bemærk at man ikke beviser at terningen er falsk, man får blot et resultat, som er meget usandsynligt, hvis terningen er ægte.