Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Bestemmelse af tangenthældning ud fra punkt

Besvar
AB0131
Indlæg: 22
Tilmeldt: 04 mar 2022, 13:20

Bestemmelse af tangenthældning ud fra punkt

Indlæg af AB0131 »

Hej!
Jeg har udfordringer med den vedhæftede opgave, idet jeg ikke er i stand til at forstå, hvordan tangentens hældningskoefficient bestemmes, når man ikke har kendskab til grafens funktionsforskrift. Umiddelbart tænkte jeg på at tegne den, men synes dog, at dette virker som en til dels upræcis fremgangsmåde. Jeg overvejede desuden at løse den ved først at bestemme sekantens hældningstal, men er ikke sikker på, hvordan jeg bør gribe det an, og om det i al fald er den rigtige metode at tage i brug.
Jeg håber, at der er nogen, der har mulighed for at forklare (:
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Bestemmelse af tangenthældning ud fra punkt

Indlæg af JensSkakN »

Der er ikke vedhæftet nogen opgave.
Men hvis du kun har grafen og ikke en funktionsforskrift, er der ingen tvivl om, at skal tegne tangenten og aflæse dens hældningskoefficient.
AB0131
Indlæg: 22
Tilmeldt: 04 mar 2022, 13:20

Re: Bestemmelse af tangenthældning ud fra punkt

Indlæg af AB0131 »

Det beklager jeg - det er ikke muligt at vedhæfte filen grundet dens størrelse.
Opgaven lyder:
Figuren viser et punkt P på grafen for en funktion f.
a) Benyt grafen til at bestemme hældningskoefficienten for tangenten til grafen for f i punktet P.
Benyt vedlagte bilag.

Jeg startede også med blot at tegne tangenten, men det virkede som om, at hældningstallet varierede alt efter hvordan jeg indtegnede den og tænkte derfor, om ikke det kunne beregnes.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Bestemmelse af tangenthældning ud fra punkt

Indlæg af JensSkakN »

der er naturligvis lidt usikkerhed på bestemmelsen af hældningskoefficienten. Med lidt øvelse er den dog ganske lille.
Alternativet er, at du kan gætte en funktionsforskrift, der passer på mange punkter. Men det er ikke særlig sandsynligt.
AB0131
Indlæg: 22
Tilmeldt: 04 mar 2022, 13:20

Re: Bestemmelse af tangenthældning ud fra punkt

Indlæg af AB0131 »

Tak for hjælpen (:
Jeg endte med at tegne den og bestemte hældningstallet til 2.
Besvar