Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Gennemsnitlig rente

Besvar
vince
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 feb 2020, 22:37

Gennemsnitlig rente

Indlæg af vince »

Jeg har brug for hjælp. Jeg kan simpelthen ikke regne denne ud.

Bestem den gennemsnitlige rente du har betalt i hele perioden (mens du var under uddannelse og til du er færdig med at betale tilbage)

Studietiden er 3 år/36 mdr, hvor rente tilskrivningerne er på 4% årligt, jeg låner 3078 kr hver måned, dvs jeg låner 117.522,8 kr. inkl renter.

Efter endt uddannelse står lånet og trækker renter til en årlig procent på 1,2% i 14 mdr. Så efter 14 mdr skylder jeg 119.178,9 kr.

Herefter betales lånet tilbage over 11 år/ 132 mdr. hvor rente tilskrivninger stadig er 1,2% årligt.

Hvordan finder jeg frem til den gennemsnitlige rente i hele perioden?? :o
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Gennemsnitlig rente

Indlæg af JensSkakN »

Det synes jeg er et ret vanskeligt problem.
Du skal nok få et svar. Det er tilbagebetalingsperioden, der gør, at jeg er i tvivl.
De tal du angiver er korrekte, hvis rentetilskrivningen foregår månedsvis.
I mellemtiden vil jeg gerne vide, hvilken uddannelse, du går på, og om det virkelig er matC.
vince
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 feb 2020, 22:37

Re: Gennemsnitlig rente

Indlæg af vince »

Ja det synes jeg også :(
Ja det er HF enkeltfag på e-learning C niveau.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Gennemsnitlig rente

Indlæg af JensSkakN »

Dette må være en opgave, din lærer selv har konstrueret og jeg tror, han/hun har overset nogle detaljer - men det kan naturligvis også være, at det er mig, der tager fejl. Hvis du får vist en løsning, vil jeg meget gerne se den.
Efter min mening kan den ikke løses med noget matematik, jeg har lært. Kun ved at prøve sig frem ved en meget besværlig beregning, som det ikke rigtig giver nogen mening at gennemføre.
Du angiver, at gælden efter endt uddannelse er 117.522,8 kr. Men det er faktisk ikke rigtigt, hvad jeg først troede. Det er gælden, når der sidste gang udbetales de 3078 kr. Så gælden skal ganges med \((\,1+\frac{0.04}{12})\,\) for at tage højde for den sidste måned af uddannelsen.
Det store problem opstår, når man skal til at afdrage gælden. For afdragene beregnes efter en månedlig rente på 0.001, men når man skal beregne den gennemsnitlige rente, skal man jo benytte en anden højere rente. Dette problem mener jeg ikke er til at løse ved nogen form for kendt matematik.
Så jeg giver op.
vince
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 feb 2020, 22:37

Re: Gennemsnitlig rente

Indlæg af vince »

Okay, ja det er vist en min lærer selv har konstrueret. Så jeg må skrive til hende, så må hun se om kan forklare hvordan den skal udregnes :)
Men tak for hjælpen :)
Besvar