Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

børneopsparing!!!!

Besvar
Marta
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 maj 2020, 15:14

børneopsparing!!!!

Indlæg af Marta »

Da Brian blev født, oprettede hans forældre en børneopsparing, som Brian kunne få udbetalt, når han blev 16 år.
Banken oplyste, at man på kontoen fik en årlig rente på 3%.
b) Vis, at den årlige rente på 3% svarer til en månedlig rente på 0,25%. (NB: Se eksempeludregning på side 3)
Hver måned indsatte Brians forældre 200 kr. på børneopsparingskontoen.
c) Hvor mange penge stod der på kontoen, da Brian havde 5-års fødselsdag?
d) Hvor mange penge fik Brian udbetalt på sin 16-års fødselsdag?
e) Hvor mange penge har Brians forældre i alt indsat på kontoen i løbet af de 16 år? Og hvor stor en del af de penge, Brian får udbetalt, består kun af renter?
Da Brians lillesøster Amalie bliver født, opretter hans forældre også en børneopsparing, som de indsætter 200 kr. på om måneden. Banken har på det tidspunkt ændret renten på børneopsparingskontoen til 3,5% om året.
f) Hvor stor forskel er der på det beløb, som Brian og Amalie får udbetalt, når de fylder 16 år?
Senest rettet af Marta 11 maj 2020, 11:59, rettet i alt 1 gang.
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: børneopsparing!!!!

Indlæg af ringstedLC »

Velkommen på Webmatematik.dk

Dette er ikke en "lektiemaskine", hvor man bare indsætter sine opgaver og venter.

- Spørg konkret til et problem. Det vil sige fx: "Skal jeg bruge den eller den formel til at ...

- Desuden vil vi gerne have én opgave pr. tråd. Din opgave indeholder en del underspørgsmål,
der kan opdeles i to; en med Oskar og en anden med Brian og Amalie.
Marta
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 maj 2020, 15:14

Re: børneopsparing!!!!

Indlæg af Marta »

ringstedLC skrev:Velkommen på Webmatematik.dk
Undskyld jeg har glemte at forklare men de er spørsmål nummer *e*

Dette er ikke en "lektiemaskine", hvor man bare indsætter sine opgaver og venter.


- Spørg konkret til et problem. Det vil sige fx: "Skal jeg bruge den eller den formel til at ...

- Desuden vil vi gerne have én opgave pr. tråd. Din opgave indeholder en del underspørgsmål,
der kan opdeles i to; en med Oskar og en anden med Brian og Amalie.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: børneopsparing!!!!

Indlæg af JensSkakN »

Det har jeg meget svært ved at forstå. (at du skulle have problemer med)
Hvor mange måneder er der på 16 år?
Når man indbetaler 200 kr. hver måned, hvor meget har man så i alt indbetalt på 16 år?
Renterne er så forskellen på svaret fra d) og dette resultat.

Noget helt andet er, at opgaven lægger op til en fejl, for 3% pr. år er ikke det samme som 0,25% pr. måned. Der er en lille forskel, så formentlig bliver Brian lidt skuffet på sin 16 års fødselsdag. Men jeg går ud fra, at den problemstilling ikke skal inddrages. Der vil mangle 832 kr. i forhold til den beregning, der lægges op til her.
Marta
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 maj 2020, 15:14

Re: børneopsparing!!!!

Indlæg af Marta »

JensSkakN skrev:Det har jeg meget svært ved at forstå. (at du skulle have problemer med)
Hvor mange måneder er der på 16 år?
Når man indbetaler 200 kr. hver måned, hvor meget har man så i alt indbetalt på 16 år?
Renterne er så forskellen på svaret fra d) og dette resultat.

Noget helt andet er, at opgaven lægger op til en fejl, for 3% pr. år er ikke det samme som 0,25% pr. måned. Der er en lille forskel, så formentlig bliver Brian lidt skuffet på sin 16 års fødselsdag. Men jeg går ud fra, at den problemstilling ikke skal inddrages. Der vil mangle 832 kr. i forhold til den beregning, der lægges op til her.
Hej JensSkatN. Det er fordi rente per år er 3% så svaret 0,25% per måneder.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: børneopsparing!!!!

Indlæg af JensSkakN »

Nej, hvis der tilskrives 0,25% hver måned, er den årlige rente
\(1.0025^{12}-1=3.0416\) %
Besvar