Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Ville man kunne bygge 2 lige høje tårne (cuisinere stænger), hvis man havde klodser i længderne 1-271?

Besvar
Moene
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 aug 2020, 13:14

Ville man kunne bygge 2 lige høje tårne (cuisinere stænger), hvis man havde klodser i længderne 1-271?

Indlæg af Moene »

Ville man kunne bygge 2 lige høje tårne (cuisinere stænger), hvis man havde klodser i længderne 1-271?

Ja, det ville man........men:
Hvordan ville en formel for denne ulighed se ud?
Er der nogen, der kan hjælpe?
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Ville man kunne bygge 2 lige høje tårne (cuisinere stænger), hvis man havde klodser i længderne 1-271?

Indlæg af JensSkakN »

Det spørgsmål forstår jeg ikke, så du må forklare lidt mere. Jeg kender ikke cuisinere stænger.
Men hvis det i virkeligheden handler om at lægge tal sammen, så man får den samme sum, så kan jeg godt svare. Men så forstår jeg slet ikke, hvorfor du spørger om en ulighed.
Men du kan fx vælge, at det ene tårn består af en klods med længden 3 og det andet tårn består af to klodser med længderne 1 og 2.
Da 1+2=3 har du et eksempel på 2 tårne...?
Hvis meningen er, at man skal bruge alle klodserne, så kan det gøres på mange måder. For eksempel
100+193+194+....+271=18428
1+2+3+...98+99+101+102+...192=18428

Men der er stadig ikke tale om nogen ulighed.
Hvis du spørger om hvor mange måder, man kan gøre dette, så har vi et meget vanskeligt, vist nok også meget berømt problem.
Du må skrive tydeligere, hvad du mener.
Moene
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 aug 2020, 13:14

Re: Ville man kunne bygge 2 lige høje tårne (cuisinere stænger), hvis man havde klodser i længderne 1-271?

Indlæg af Moene »

Tak.
Jeg har i mellemtiden fået at vide, man kan løse problemet vha. Gauss’ sumformel.
Besvar