Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Samlet længde af mange firkanter

Besvar
jimmybclausen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 sep 2021, 13:22

Samlet længde af mange firkanter

Indlæg af jimmybclausen »

Jeg har 124 firkanter i forskellige størrelser med et samlet areal på 316m2.

Jeg skal bruge længden der samlet er rundt omkring alle firkanterne. Er der nogle der ligger inde med en formel til dette eller en nem måde at udregne dette?

Resultatet er cirka mellem 450-500 meter.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Samlet længde af mange firkanter

Indlæg af JensSkakN »

Det er meget nemt at svare på dette. En sådan formel findes ikke.
Der er en nedre grænse. Hvad den konkret er, vil jeg ikke kaste mig ud i, da det ikke er det, du spørger om og beregning langt fra er simpel.
Der er ingen øvre grænse. Omkredsen kan blive vilkårlig stor.

I øvrigt omtaler du firkanter, men det kan sagtens tænkes, at du mener rektangler eller kvadrater. Skulle du mene kvadrater, er der muligvis både en øvre og en nedre grænse. Hvis du mener rektangler, er der ingen øvre grænse.
Hvor stammer problemet fra? Er det noget, du selv har fundet på?
Skulle du mene kvadrater er omkredsen mellem 71 m og 792 m, afrundet til et helt antal meter - tror jeg nok.

Hvis du mener firkanter, er den nedre grænse større end 63 m, men hvor tæt den kommer på virker som en meget kompliceret beregning.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Samlet længde af mange firkanter

Indlæg af JensSkakN »

Jeg må indrømme, at problemet bliver ved med at rumstere i mit hoved, selvom jeg udmærket ved, at det intet har med dit problem at gøre.
Med 53 firkanter kan man komme ned på en omkreds på 63.025 m som nedre grænse. Med 124 firkanter kan man komme en anelse længere ned, men hvor meget vil jeg stadig mene, er en meget kompliceret beregning.
Besvar