Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Procentandelen af et positivt tal af en negativ nettosum?

Besvar
Knoerby
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 sep 2020, 16:36

Procentandelen af et positivt tal af en negativ nettosum?

Indlæg af Knoerby »

Kære kloge matematikhoveder,

Jeg sidder med et spørgsmål som jeg ikke helt kan greje rent logisk, jeg håber sådan at jeg kan få nogle skarpe hoveder med på linjen :)

I en opgørelse af import/eksport er det opgjort, at DK brutto eksporterer 26 tons af et produkt. Dvs. at bruttoimporten er -26 tons. Oveni dette sker der dog en import gennem grænsehandel på 12 tons. Med dette indregnet har DK altså en nettoimport på -14 tons. Produktet i afrapporteringen er -14 tons.

Nu bliver der så stillet følgende spørgsmål: Hvor stor en procentdel udgør grænsehandlen af produktet på -14 tons? Det er ikke et trick-spørgsmål i en test eller lignende.

Min makker siger -86% (-12/14), jeg ville selv hælde til det samme eller til 0%, da ingen af de 12 tons har overlap med de -14 tons. Hvad siger matematikkens love her?? HJÆLP!!

På forhånd tusind tak for alle input!
JensSkakN
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Procentandelen af et positivt tal af en negativ nettosum?

Indlæg af JensSkakN »

Det er mere et spørgsmål om økonomi end om matematik.
Først og fremmest virker spørgsmålet formuleret forkert.
Skal det ikke være: Hvor stor en procentdel udgør grænsehandlen af produktet af nettoimporten \(-14\) ton.?
Når man taler om procentdel, er det altid procentdel af et eller andet.
Hvis meningen er den, jeg forestiller mig, er jeg tilbøjelig til at give din makker ret, selvom jeg godt kan se dit argument. Men hvis svaret skal være
0 %, er spørgsmålet helt meningsløst.
Jeg er i tvivl.
Knoerby
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 sep 2020, 16:36

Re: Procentandelen af et positivt tal af en negativ nettosum?

Indlæg af Knoerby »

JensSkakN skrev:Det er mere et spørgsmål om økonomi end om matematik.
Først og fremmest virker spørgsmålet formuleret forkert.
Skal det ikke være: Hvor stor en procentdel udgør grænsehandlen af produktet af nettoimporten \(-14\) ton.?
Når man taler om procentdel, er det altid procentdel af et eller andet.
Hvis meningen er den, jeg forestiller mig, er jeg tilbøjelig til at give din makker ret, selvom jeg godt kan se dit argument. Men hvis svaret skal være
0 %, er spørgsmålet helt meningsløst.
Jeg er i tvivl.
Hej Jens, tusind tak for svar - dejligt at du ville bruge tid på at give input :) Ja selve formuleringen er lidt tricky, spørgsmålsstilleren skriver på engelsk og spørgsmålet er nok tættest ramt med "What is the percentage added to the total import by private import?" - hvilket jo lægger sig op ad den formulering, du foreslår!

Mvh
Katrine
Besvar