Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Sandsynlighedsregning #2

DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Billede

Billede

Der er meget mere i morgen hvor det kommer fra, da jeg er igang med en hel aflevering. Så håber jeg at jeg kan finde energien og lysten til at lave en del der, og eventuelt gennemfører den.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af JensSkakN »

Det er alt sammen korrekt. Det er ikke helt klart, hvad du spørger om.
Første delopgave ville jeg nok formulere lidt kortere. \(P(H)=\frac {Antal\, gunstige}{Antal\, mulige}=\frac 6 8=0.75\)
fulgt af din konklusion.
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af DryWind4 »

"Det er ikke helt klart, hvad du spørger om."

Hvad mener du med det?
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Kan man ikke putte værdierne ind i wordmat som her, og sige så er skemaet udfyldt, da det er det samme skema man får derinde?

Billede
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Det er så også lavet i wordmat fra det forrige spørgsmål.

Billede

Jeg er lidt i tvivl om hvordan man aflæser/regner det, da det er et stykke tid siden jeg har haft det, om jeg bare direkte kan aflæse det ud fra mit skema og graf, eller om jeg skal i gang med udregninger. Jeg kunne f.eks kigge under P(X=r) hvor r er 3, også står der 0,13, som er 13%. Men igen det forvirrer mig bare lidt, da det lyder af meget lidt, i forhold til mine tidligere udregninger, og chancen burde vel være større for at få én og to røde end tre røde i en udstrækning på 6. Fordi hvis man får 3 røde, får man jo også 1 rød, og 2 røde. Men måske er det der hvor man skal kigge på den akkumulerede i stedet, hvor P(X=3) er sandsynligheden for præcist at lande på 3.

Igen er jeg heller ikke helt sikker på hvordan jeg skal besvare det med at trække 4 røde eller over. Lyder som et simpelt spørgsmål, men den ligger bare ikke frisk i erindringen og de tal skemaet og grafen giver mig, forvirrer mig med de tal jeg har fået tidligere i denne opgave om sandsynlighed. F.eks at der er 75% chance for at trække 1 rød, hvilket er et højt tal. Men disse tal er meget lave, men det skyldes måske at vi skal forholde os til 6 trækninger, som så fortynder procenterne?

Billede

Når jeg f.eks kigger på skemaet og den spørger om over 4 røde. Så må det jo svare til 5 og 6 røde. Skal jeg så bare individuelt svare at chancen for 5 er 36% og chancen for 6 er 18% - Men igen hvorfor er der højere chancen for at få flere, det giver da ingen mening, der er et eller andet der forvirrer mig totalt ved det her.

Billede

Hvis mine værdier er rigtige, så er middelværdien 4,5 og spredningen 1,0607 qua aflæsning af skema.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af JensSkakN »

DryWind4 skrev:"Det er ikke helt klart, hvad du spørger om."

Hvad mener du med det?
Jeg mener: du præsenterer en opgave og viser en korrekt løsning. Er det underforstået, at du gerne vil have at vide, om den er korrekt?
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af JensSkakN »

Dit diagram er korrekt. Ligeledes middelværdi og spredning.
Bemærk at middelværdien kan kontrolleres med formlen \(\mu=n \cdot p=6\cdot {0.75}\)
Og spredningen ved formlen \(\sigma=\sqrt{np\cdot {(1-p)}}\)

1g. P(højst 3 røde) kan aflæses direkte i dit skema til 16.94%

P(over 4 røde) kan beregnes ud fra dit skema som \(1-0.4661\)= 53.39% eller \(0.356+0.178\)=53.4%
Forskellen skyldes afrundingsfejl.

P(X=2) betyder sandsynligheden for at få netop 2 røde, ikke sandsynligheden for at få mindst 2 røde. P(X=2) er derfor ikke ret stor.
P(X=6) er dog mindre end P(X=5)
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af DryWind4 »

"Jeg mener: du præsenterer en opgave og viser en korrekt løsning. Er det underforstået, at du gerne vil have at vide, om den er korrekt?"

Jeg føler mig bare mere tryg når jeg deler ting herinde. Da jeg sjældent har meget selvtillid angående om det jeg laver er rigtigt og forkert. Så det er meget værdsat at folk kan kommentere om det giver mening eller ej, når de har tid herinde. Det har i hvert fald været en enorm hjælp indtil videre.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af JensSkakN »

Ja, det forstår jeg godt.
Men du kan godt begynde at sætte lidt mere ind på selvtillidskontoen. Det skal nok gå.
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Sandsynlighedsregning #2

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Så idéen bag det er at vi tager det akkumulerede op til 4 og minusser det med de resterende procenter for at se hvad 5 og 6 er som sandsynlighed?

Billede
Besvar