Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Potensfunktion søg a/b ud af %

Besvar
Hf_mor
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 feb 2021, 15:42

Potensfunktion søg a/b ud af %

Indlæg af Hf_mor »

Hej -.-

Jeg har det virkelig hård med at finde god eksempler på nettet og derfor spørger jeg jer. I er jo så klog ;)

Det handler om potensfunktionen med forskriften y=b*x i a´de (håber i forstår)

Opgaven:

y-værdien vokser med 35%, når x værdien vokser med 13%.
Bestem a tallet i forskriften.

Grafen går gennem punktet (9,6/137)
Bestem b tallet i forskriften.

Hvordan griber jeg det an med % ?
Jeg mener at x er 9,6 og y er 137 og jeg nu skal finde a så jeg kan beregne b. Men jeg har ingen opgaver der ligner.
Tak for hjælpen.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Potensfunktion søg a/b ud af %

Indlæg af number42 »

Det ligner meget din tidligere opgave.

Yo=b*xo^a

Yo * 1,35 = b (1,13 *xo)^a

Så nu kan du regne a ud b* xo^a *1,35 = b * 1,13^a xo^a det giver 1,35 = 1,13^a det er nemt at løse.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Potensfunktion søg a/b ud af %

Indlæg af number42 »

Når du har a så indsætter du (x,y) = (9,6 ; 137) i y = b* x^a altså 137 = b* 9,6^a da du kender a er det let at finde b.
Hf_mor
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 feb 2021, 15:42

Re: Potensfunktion søg a/b ud af %

Indlæg af Hf_mor »

Vide godt tingene ligner -.-
Når man har gennemskuet det, er det nok nemt. Har kun haft en time undervisning i det og fået en aflevering som bliver en del af standpunkt karakteren. Så det med at spørge for meget, vil give en dårlig indtryk. Derfor føler jeg, at jeg er nød til at spørge lidt mere ind til nogen opgaver via jeres forum. Men jeg er meget taknemlig for hjælpen og håber ikke i bliver irriteret, hvis der kommer flere...
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Potensfunktion søg a/b ud af %

Indlæg af number42 »

Slet ikke noget problem at spørge her. Nogle gange bliver svarene måske også lidt kortfattede, så spørg bare igen.

Jeg tror jeg taler for alle når jeg siger vi har uendelig megen tålmodighed. Kortfattet betyder bare at du også har noget at lave, hvilket kun er godt ment
Besvar