Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Matematik C mindstekravsopgaver

Lucaz
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 maj 2020, 13:06

Matematik C mindstekravsopgaver

Indlægaf Lucaz » 04 maj 2020, 13:12

Hej alle er der nogen der kan hjælpe med disse opgaver? :)
---------------
OPGAVE 1)
Rikke køber en pc til 8000 kr. Hun skal betale den tilbage med et fast beløb hver måned i 4 år. Renten er 1% per måned. Hvad skal Rikke betale pr. måned?
---------------------------------------------------------------
OPGAVE 2)
Vurder om Ditte har over eller under 5 par sko i skabet
Antal par sko Hyppighed
3 12
4 19
5 8
6 8
7 3
---------------------
OPGAVE 3)
Forklar hvad a og b er i forskriften og bestem den årlige afskrivning af værdien i kr.
g(x)= - 30.000x + 200.000
----------------------
OPGAVE 4)
Tegn grafen for en funktion f, der opfylder følgende:
Definitionsmængden er Dm(f)= [-4;5]
Funktionen har et maksimum i punktet (3;6)
JensSkakN
Indlæg: 419
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Matematik C mindstekravsopgaver

Indlægaf JensSkakN » 04 maj 2020, 16:43

Ja, det er vi mange, der kan, men det er en meget dårlig hjælp bare at løse dem for dig.
Så du er nødt til at forklare, hvad du kan og ikke kan. Hvor opstår problemet? Ellers kan vi ikke hjælpe.
Ved du fx., hvad det vil sige, at renten er 1% pr. måned?
Hvad har du lært om det emne?
JensSkakN
Indlæg: 419
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Matematik C mindstekravsopgaver

Indlægaf JensSkakN » 04 maj 2020, 22:41

Jeg får alligevel lyst til at kommentere de to af opgaverne.
Opgave 2
Med de givne forudsætninger kan den ikke besvares. Måske kender vi Ditte og ved, om hun er en af de, der går meget op i sko, eller om hun er en af de, der stort set altid går i de samme. Eller vi ved, at hun er fra et hjem, hvor pengene er små, eller fra et hjem, hvor man altid bare køber noget, når man har lyst til det.
Vi kan se, at man har undersøgt 50 personer. To væsentlige detaljer er kønsfordelingen og aldersfordelingen. Hvis der er 25 drenge og 25 piger, kunne man jo forestille sig, at de fleste af drengene højst havde 4 par. Vi ved jo én ting om Ditte. Hun er en pige/kvinde. Med denne forudsætning er der lidt flere af pigerne der har flere end 5 sko end de, der har færre end 5 sko. Så hvis vi ikke ved andet om Ditte, er det bedste skøn, at hun har flere end 5 sko. Men bemærk, at hun kunne også have netop 5 sko.
Men hvis det er en tabel over 50 tilfældige piger på nogenlunde samme alder, og det eneste vi ved om Ditte er, at hun er en tilfældig af disse 50 piger, så må man vurdere at hun har færre end 5 sko, for det er der i alt 31 af de 50, der har.
Opgave 3
Dette er ikke en opgave i matematik, men om traditioner i matematik. I 1600-tallet var der en matematiker, der foreslog, at man skulle bruge forskellige slags bogstaver for de størrelser, man kendte og for de størrelser man ikke kendte. En, vist nok Descartes, foreslog at bruge konsonanter og vokaler. En anden, vist nok Viète, foreslog i stedet at man skulle bruge bogstaver først i alfabetet for de størrelser, man kendte, og bogstaver sidst i alfabetet for de ukendte. Han vandt. I det danske undervisningssystem, men vist ikke overalt i verden, er der desuden tradition for at skrive en lineær funktion som \(g(\,x)\,={a}\cdot{x}+b\). Deraf fremgår, at \(a=-30000\) og \(b=200000\)
Det må desuden være underforstået, at \(g(\,x)\,\) står for værdien af en vare, fx en bil, \(x\) år efter den er købt.
Nu burde du så kunne finde ud af, hvor meget der afskrives, dvs. hvor meget bilen mister i værdi om året.

Tilbage til "Matematik C"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster