Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Analytisk plangeometri #7

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Analytisk plangeometri #7

Indlæg af DryWind4 »

Billede
Billede

Skal jeg bare lige finde ud af hvordan jeg laver b'eren er ret ny til det her, og opdaterer løbende som jeg laver det.

- Et linjestykke, okay...
- Det hedder AB
- Det er en diameter, altså '10' langt
- Punkter A skal ligge på andenaksen, altså y-aksen.
- Der er kun 2 mulige beliggenheder, okay...

Så tænker jeg at det må være noget lignende det her:

Billede

Der er kun 2 punkter der ligger på andenaksen som skærer kanten af cirklen, som dermed gør at vi kan få længden 10 på en diameter.

Billede

Kan jeg ikke huske hvordan man gør, så må lige grave i noter/bogen, og se om jeg kan finde noget. Kan huske jeg har haft med det at gøre...

Noget med det her sikkert.

Billede

Så er spørgsmålet bare hvordan jeg finder ud af hvad ligningen er til de linjer i en cirkel i geogebra.

Billede

Står også at man kan få Geogebra til at beregne vinklen ud, det kan jeg bare ikke finde ud af...

Billede

Jeg kan få den til at regne den der vinkel ud, men simpelthen ikke den anden.

Men kan man ikke bare regne ud ved at sige at en cirkel har en vinkel på 360 grader, og hvis den vinkel der er 103.53 grader og der er 2 af dem, så er der 207.06 grader. Det fjerner vi så fra 360 grader og får 152,94 grader, men da der også er 2 af de andre vinkler, så dividerer vi det med 2, og får en vinkel på 76,47 grader.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Analytisk plangeometri #7

Indlæg af JensSkakN »

Det punkt, der hedder B på din tegning, er bestemt forkert. Bemærk, at linjen AB ikke går gennem centrum.
På den næste tegning er både B og D forkerte.
Muligvis har du bestemt B ud fra kravet, at |AB|=10 og B skal ligge på cirklen. I princippet er metoden korrekt, men for dit B er |AB| så tæt på 10, at Geogebra lader sigs snyde.

Den spidse vinkel
Lidt nemmere.
Den er 180-(103.53)
Vinklen i parentes er ikke helt korrekt pga ovenstående fejl.
Men dertil kommer, at du skal have 4 cifre efter decimalpunktum, så du skal ind under indstillinger og rette det.

Klik på 'mål vinkel' og så klik først på D, så Centrum og så A. Centrum skal altså være markeret som punkt.
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Analytisk plangeometri #7

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Havde faktisk glemt centrum lidt, da jeg har slettet og lavet cirklen en del gange, da jeg er uerfaren med det i Geogebra. Så jeg prøvede bare at ramme diameteren 10. Men kan godt se hvad du mener nu.

Billede

Hvor finder du "mål vinkel" henne?

Billede

Så den spidse vinkel er 180-106,25 = 73,75°
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Analytisk plangeometri #7

Indlæg af JensSkakN »

Nej, den er 73.7398 grader
I Geogebra Classic trykker du på de 3 vandrette streger øverst til højre, derefter på 'indstillinger' og så vælger du 4 cifre.
Derefter bruger du 'Mål vinkel' og klikker på først D, så E og sidst på A.
'Mål vinkel' er bare 'Vinkel' - sorry
Hvis du ikke får dette resultat, er et af punkterne indtegnet forkert.
Besvar