Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Ortogonale linjer 1#

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Ortogonale linjer 1#

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Jeg synes at dette giver nogenlunde mening. Vi har en ligning, og 2 punkter, og vi skal finde ud af hvad ligningen er til de 2 punkter, ikke?

Men i mine øvelser får jeg så disse spørgsmål:

Billede

Det forvirrer mig lidt, fordi i eksemplet havde jeg 1 ligning og 2 punkter. Nu har jeg 2 ligninger, og det har de ikke vist mig hvad jeg skal gøre med?

Hvis jeg så lige prøver at kigge på denne boks igen, må svaret jo ligger her...

Billede

Så når a*c = -1 så er de ortogonale?

Så -1/2*2 = -1, så konklusionen er så at den er ortogonal...?

Billede

Hvad skal det nu forestille, et eller andet trickspørgsmål, eller mærkeligt fiks faks med ac.

Hvordan giver det -1?

Går ud fra at de vil denne vil have jeg skal gennem flere led også omskrive den første ligning først.

Billede
Billede

Samme metodik ved denne vel?

Billede

Billede
Billede
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Ortogonale linjer 1#

Indlæg af JensSkakN »

Jeg synes at dette giver nogenlunde mening. Vi har en ligning, og 2 punkter, og vi skal finde ud af hvad ligningen er til de 2 punkter, ikke?
Nej, afsnittet beskæftiger sig med 2 linjer og de dertil hørende 2 ligninger.

Så når a*c = -1 så er de ortogonale?

Så -1/2*2 = -1, så konklusionen er så at den er ortogonal...?
Netop (dog: de er ortogonale - man kan kun bruge begrebet, når der er to linjer)

Hvad skal det nu forestille, et eller andet trickspørgsmål, eller mærkeligt fiks faks med ac.

Hvordan giver det -1?

Går ud fra at de vil denne vil have jeg skal gennem flere led også omskrive den første ligning først.
Ud fra den første ligning \(y=-1+8x\) ses, at \(a=8\)
Den anden ligning omskrives til \(y=-\frac 1 8 x-2\). Nu ses, at \(c=-\frac 1 8\)
Altså er \(a\cdot c=8\cdot {(-\frac 1 8)}=-1\)
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Ortogonale linjer 1#

Indlæg af DryWind4 »

Det giver mening, tror jeg blev forvirret af at de havde rykket rundt på 'a' og 'c' i første ligning.
Besvar