Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Rette linjer #1

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Rette linjer #1

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Okay så vi har 3 forskellige rette linjer.

- Skrå
- Vandret
- Lodret

Billede

- Så a, b og c er konstanter
- Hvis a og b ikke er 0, beskriver det en ret linje? Er den da ikke også ret hvis den er lodret og vandret? Det ligger jo implicit i ordet? Og det står der også nedenunder at a = 0, så er det en vandret linje, og hvis b = 0 er det en lodret. Men jeg skal måske hæfte mig ved at det er kun hvis BEGGE er 0?

- Jeg kan se når ligningen har formen ax + by + c = 0 så har jeg en skrå ligning og det ender ud i et udtryk der ligner ax + c, så altså en lineær funktion?

- Hvis a = 0, så står der by + c = 0, også har vi en vandret linje.

- Hvis b = 0 står der a + c = 0, også er den lodret, og det er så det eksemplerne beviser og illustrerer med en graf.
JensSkakN
Indlæg: 1207
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Rette linjer #1

Indlæg af JensSkakN »

Hvis a og b ikke er 0, beskriver det en ret linje? JA (hvis a og b ikke begge er 0)
Er den da ikke også ret hvis den er lodret og vandret? Jo
Men jeg skal måske hæfte mig ved at det er kun hvis BEGGE er 0? Netop. Hvis de begge er 0, beskriver ligningen hele planet.

Jeg kan se når ligningen har formen ax + by + c = 0 så har jeg en skrå ligning og det ender ud i et udtryk der ligner ax + c, så altså en lineær funktion?
Nej, for det første er det ikke ligningen, der kan være skrå, men linjen. Men hvis hverken a elle b er 0, så beskriver man en skrå linje.
Udtrykket ville jeg snarere kalde en ligning på formen \(y={-\frac a b}\cdot x-\frac c b\)
Hvis a = 0, så står der by + c = 0, også har vi en vandret linje. Korrekt
Hvis b = 0 står der a + c = 0, også er den lodret, og det er så det eksemplerne beviser og illustrerer med en graf.
Nej, der står \(ax+c=0\), men ellers korrekt.
Besvar