Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Mangler mellemregning til at løse brøkregning

Besvar
DryWind4
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Mangler mellemregning til at løse brøkregning

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Jeg har hoppet lidt i gang med Systimes Matematik B til HF og har ikke haft matematik C siden 2012. Desuden har det aldrig været et af mine stærke fag. Men nu skal jeg bruge matematik på B for at komme videre.

Jeg har selvfølgeligt prøvet at læse deres formelsamling angående brøkdele og bruge den metodik

Billede

Desuden bruger jeg https://www.symbolab.com/ som lommeregner for at hjælpe mig med mellemregningerne, nu når jeg ikke har en underviser på jeg kan spørge til råds, eller hjælpe mig lige pt.

Problemet er så når jeg og symbolab kommer frem til ét resultat, og systime giver mig et helt andet resultat, og jeg ikke kan se mellemregningen. Så jeg har ingen idé om hvorfor mit er forkert, og hvorfor deres er rigtigt, og i sidste ende handler det jo om at forstå og lære noget, og det gør jeg ikke bare ved at få et resultat. Så når jeg ikke har en underviser, er sådan et forum her det næstbedste.

Ved spørgsmål 5.1 kan jeg godt se jeg har kommet til at dividere i stedet for at forlænge. Jeg tænkte åbenbart at kolon betød dividere, med at forlænge er åbenbart noget helt andet. Så langt så godt.

Så kommer vi ned til spørgsmål 5.4 og det er så der det går galt åbenbart. Det har jeg udregnet ligesom jeg har udregnet de andre der stod på samme måde, men denne gang er det åbenbart forkert, og symbolab er åbenbart heller ikke enig med systime.

Billede

Jeg og symbolab får 10/21 og systime siger 14/15, så enten tager systimes fejl, ellers er jeg blind eller gør noget helt forkert.

Spørgsmål 5.5

Billede

Men systimes siger 2/15, igen er jeg åbenbart på vildspor, men uden helt at forstå hvorfor.

Spørgsmål 5.6

Billede

Systime og symbolab er enige der, symbolab viser en mellemregning, så der har jeg svaret. Godt nok.

Hvad ville jeres mellemregning og approach være til de her 2 opgaver. Systimes bogen har ikke rigtigt lært mig at gå til sådanne opgaver. Igen, hvad er mellemregningen, og hvordan skal jeg identificere hvilken fremgangsmåde jeg skal bruge?

Billede

Billede

Jeg prøver så godt jeg kan at læse siderne i bogen, reglerne, og bruge symbolab som støtte. Men det er åbenbart ikke altid nok, når systimes ikke selv fortæller hvad mellemregningen skal være eller hvordan man angriber opgaven.
JensSkakN
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Mangler mellemregning til at løse brøkregning

Indlæg af JensSkakN »

Det er meget fint, at du så omhyggeligt forklarer, hvad der er dine problemer.
5.a
Hvis du opfatter : som en division og udtrykket 7:\(\frac 2 3\) som et regnetykke, så er dit resultat korrekt.
Men du overser teksten foran, nemlig 'forlæng brøken med'. kolon (:) betyder her ikke division, men du skal skrive brøken \(\frac 2 3\) på en ny måde, nemlig ved at gange både tæller og nævner med det samme tal, nemlig 7. Derved ændres brøkens værdi ikke.
\(\frac 2 3=\frac {2\cdot 7}{3 \cdot 7}=\frac {14}{21}\)

5.d-e I disse tre stykker er problemet, at du læser regnestykket forkert. Du skal bemærke, at en af brøkstregerne er lidt større end de andre, og det er afgørende.
d. \(\frac{(\frac 2 3)}{(\frac5 7)}={\frac 2 3}\cdot{\frac 7 5}=\frac{2\cdot 7}{3 \cdot 5}=\frac {14}{15}\)

Jeg vender tilbage lidt senere (om et par timer) med kommentarer til resten.
JensSkakN
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Mangler mellemregning til at løse brøkregning

Indlæg af JensSkakN »

På samme måde er den nederste streg, lige over 5-tallet, den største i e.
I f. er det den øverste streg, lige under 7 tallet, der er størst.
Jeg viser løsningen af e.
\(\frac {(\frac 2 3)}{5}=\frac 2 {3\cdot 5}=\frac 2 {15}\)

Spm. 6
Vi har 200 varer, sælger \(\frac 3 {10}\) og har derfor \(\frac 7{10}\) tilbage.
\(200 \cdot {0.7}=140\).
Derefter er der \(\frac 4 5\) tilbage af de 140
\(140\cdot {\frac 4 5}=\frac {140 \cdot 4} 5=28\cdot 4=112\).

Spm 7.
Per efterlader \(\frac {17} {20}\)
Helle efterlader \(\frac {17} {20}-\frac 4 {15}=\frac {51}{60}-\frac {16} {60}=\frac {35}{60}=\frac 7 {12}\)
DryWind4
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Mangler mellemregning til at løse brøkregning

Indlæg af DryWind4 »

Tak for svar Jens.
Besvar