Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Gør rede for begrebet differentialkvotient

Besvar
Emil001
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10 dec 2020, 19:16

Gør rede for begrebet differentialkvotient

Indlæg af Emil001 »

Jeg laver en eksamensspørgsmål og skal "gør rede for begrebet differentialkvotient", men føler at jeg mere beviser den frem for at gøre rede for den. Her under bilag kan man se min besvarelse sammenlignet med min kammerats besvarelse. Hvad synes I er mere rigtigt og jeg burde gøre?
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2021-08-10 kl. 16.48.49.png
Skærmbillede 2021-08-10 kl. 16.48.49.png (672.42 KiB) Vist 1090 gange
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Gør rede for begrebet differentialkvotient

Indlæg af JensSkakN »

Her mener jeg, at vi nærmer os grænsen for, hvad vi rent etisk bør hjælpe med. Vi kunne jo nok skrive en besvarelse som vi mener den bør være, men det er faktisk ikke vores opgave...
Men med det forbehold så kommer jeg dog med nogle kommentarer
-din besvarelse er bedre end din kammerats. Han går faktisk ud fra at begrebet er kendt og så prøver han at sige noget fornuftigt om det.
-jeg synes det er bedre, at prøve at definere dette fundamentale begreb og det er det, du forsøger. Men du skal nok kombinere med beregning af mindst en konkret differentialkvotient.
-indvendinger mod din fremstilling
differentialkvotient er et veldefineret matematisk begreb, ikke 'et ønske'
din tangentdefinition er mangelfuld. Det er ikke nok og heller ikke korrekt, at den kun har et fælles punkt med grafen. Det afgørende er, at når man zoomer ind på billedet af grafen og tangenten, så ligner de hinanden mere og mere, så man til sidst ikke kan se forskel. Ellers kunne enhver linje, der krydser grafen være en tangent.
Besvar