Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

hjælp til at afgøre om farten er proportional med kvadratroden af højden

Besvar
MarkRasm
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 apr 2021, 23:18

hjælp til at afgøre om farten er proportional med kvadratroden af højden

Indlæg af MarkRasm »

Undskyld på forhånd at det ikke er matematik eller det er det jo på en måde men jeg håber en fysiker kan hjælpe.
det drejer sig om punkt 2 på følgende billede. jeg har løst punkt 1 ved regression.

Billede
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: hjælp til at afgøre om farten er proportional med kvadratroden af højden

Indlæg af JensSkakN »

Personligt har jeg intet imod også at hjælpe med fysik. Om 'systemet' har, ved jeg ikke.
Du præsenterer ikke selve opgaven. Men den giver næsten sig selv. En lodret magnet slippes fra hvile, idet dens midtpunkt er højden \(h\) over centrum af en vandret flad spole med N vindinger. Spolens ender er forbundet til en skriver (et voltmeter).
Punkt 2 løses præcis som punkt 1, du skal bare beregne \(\sqrt h\) først i alle delforsøgene. Derefter laver du lineær regression på \(U_{max}\) og \(\sqrt h\).
Jeg er noget utilfreds med punkt 3. Jeg ville nok svare, at den relevante graf, er den fra punkt 2. Ifølge energibevarelse er \(v={\sqrt{2g}}\cdot{\sqrt h}\). Farten er altså proportional med kvadratroden af højden. Derfor må maksimalspændingen også være proportional med farten.
Jeg håber, at overskriften er noget, du selv har fundet på. Proportionaliteten mellem fart og kvadratroden af højden følger af energibevarelsen. Det behøver man ikke nogen spole til at vise og du må faktisk antage denne proportionalitet for at svare på punkt 3. Men der lægges op til en helt overflødig beregning og graf.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: hjælp til at afgøre om farten er proportional med kvadratroden af højden

Indlæg af number42 »

Så længe opgaverne kan løses er der ingen grund til ikke at gøre det bare fordi det er fysik opgaver.

Men jeg må indrømme at denne opgave er lidt mærkelig set ud , men det kan måske skyldes den manglende baggrund.
Besvar